Filmanmeldelse: Kongens nei og mine tanker

God kveld, dere! Som jeg nevnte p tirsdag, s vi filmen "Kongens nei" p mandag, og det ble en av mine favorittfilmer. Jeg bare m dedikere et eget innlegg til denne filmen. Grunnen til det er at Norges historie er en s viktig og stor del av hvordan Norge er som et land og hvordan samfunnet og regler er i dag. Det synes jeg filmen viser p en veldig realistisk og ekte mte. En annen grunn er at det er s skjrt, historien vr. Norge, april, 1940. Disse ordene, en kan nesten si elementene p denne tida var og ikke minst er s viktig for oss. Jeg ble helt rrt av kong Hkon som styrte p den tida, og den mten hvert fall filmen fremstiller kong Hkon p, er s bra.

Jeg vil tro at de har snakket med mennesker, om hvordan de opplevde han og hvordan han var, s det er mest sannsynlig at den mten vi ser han p i filmen, har likheter med den virkelig kong Hkon. Jeg ble s overrasket over at han var s snill og god mot alle. Absolutt alle. Jeg mener det. Jeg ble helt satt ut og overrasket gang p gang, for hver avgjrelse han tok for Norge. Ikke for han selv, men for Norge. Alt for Norge. Han var villig til og ofre seg selv, for landet. Nei vet du? Kong Hkon skal ha ren for Norge. Han f min re hvert fall. Det at Norge valgte han som Norges konge viser at vi nsket han. Og han var fra Danmark, og da han var konge i Norge, styrte den danske broren hans i Danmark. De var uenige. Jeg grt flere ganger, da filmen rrte meg skikkelig. Bare det se barnebarna hans, og at kongen- vr konge var redd, var uendelig trist se. Jeg kunne kong Hkon levde i dag og styrte Norge.

-Ha en fin kveld-