Filmanmeldelse: Kongens nei og mine tanker

God kveld, dere! Som jeg nevnte på tirsdag, så vi filmen "Kongens nei" på mandag, og det ble en av mine favorittfilmer. Jeg bare må dedikere et eget innlegg til denne filmen. Grunnen til det er at Norges historie er en så viktig og stor del av hvordan Norge er som et land og hvordan samfunnet og regler er i dag. Det synes jeg filmen viser på en veldig realistisk og ekte måte. En annen grunn er at det er så skjært, historien vår. Norge, april, 1940. Disse ordene, en kan nesten si elementene på denne tida var og ikke minst er så viktig for oss. Jeg ble helt rørt av kong Håkon som styrte på den tida, og den måten hvert fall filmen fremstiller kong Håkon på, er så bra.

Jeg vil tro at de har snakket med mennesker, om hvordan de opplevde han og hvordan han var, så det er mest sannsynlig at den måten vi ser han på i filmen, har likheter med den virkelig kong Håkon. Jeg ble så overrasket over at han var så snill og god mot alle. Absolutt alle. Jeg mener det. Jeg ble helt satt ut og overrasket gang på gang, for hver avgjørelse han tok for Norge. Ikke for han selv, men for Norge. Alt for Norge. Han var villig til og ofre seg selv, for landet. Nei vet du? Kong Håkon skal ha æren for Norge. Han få min ære hvert fall. Det at Norge valgte han som Norges konge viser at vi ønsket han. Og han var fra Danmark, og da han var konge i Norge, styrte den danske broren hans i Danmark. De var uenige. Jeg gråt flere ganger, da filmen rørte meg skikkelig. Bare det å se barnebarna hans, og at kongen- vår konge var redd, var uendelig trist å se. Jeg kunne kong Håkon levde i dag og styrte Norge.

-Ha en fin kveld-